CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 27 March 2011

Earth Hour

Malaysia merupakan salah satu Negara yang mengambil bahagian dalam Earth Hour 2011. Tepat pukul 8.30 malam semalam Negara-negara yang terlibat akan menutup semua suis. Anda buat ke? Untuk pengetahuan, Earth Hour telah bermula pada tahun 2007 di Sydney, Australia. Mereka membuat satu kenyataan mengenai perubahan iklim ketika mereka membuka semula suis-suis. Selepas itu, tersebar ke seluruh dunia dengan World Wildlife Federation berusaha untuk mendapatkan struktur dunia yang paling ikon untuk bergabung dengan komuniti mereka untuk menutup suiz (menggelapkan) selama satu jam. 

Earth Hour sebenarnya tidak mempunyai kesan signifikan terhadap pembebasan gas pengambilan tenaga sebenar atau "Greenhouse" yang menyumbang kepada pemanasan global. Hanya merangkumi 1 daripada 8.766 jam dalam setahun. Tentu saja tidak semua orang akan menyertainya. Pelbagai alasan yang akan diberi supaya tidak mahu menutup lampu walaupun hanya memakan masa selama satu jam. Setakat ini ramai yang telah berjanji untuk mengitar semula, menunggang basikal, dan sebagainya tetapi masih ramaikah yang melaksanakannya??

"Terserah kita untuk mencipta kesedaran di kalangan generasi tentang betapa pentingnya untuk melindungi alam sekitar, ekosistem dan untuk membuat mereka sedar dan sensitif terhadap perubahan
 iklim dan aktiviti manusia yang menyumbang terhadap fenomena ini,"
 kata BMRI pengarah Prof Dr Ridzwan Abdul Rahman.


bbb : Earth Hour!

No comments:

Post a Comment